Lisäravinteet

Valitsimme lisäravinteiksemme Trec Nurtritionin laadukkaat tuotteet. Ne ovat auttaneet minua pääsemään elämäni kuntoon vielä 50-vuotiaana. Itse käytämme Whey-proteiinia, omega-tabletteja, monivitamiinia, mineraaleja, BCAA- ja glutamiinijauheita sekä treenilatureita.

– Tapani Valkonen

 

Kuka tarvitsee lisäravinteita

 

Elimistösi tarvitsee kunnollista ravintoa, joka sisältää riittävästi polttoainetta: hiilihydraatteja, proteiineja ja rasvaa. Tarvitset runsaasti vitamiineja ja kivennäisaineita, jotta elimistösi kykenisi käyttämään saamansa polttoineen tehokkaasti hyväkseen. Rankka fyysinen rasitus lisää vapaiden radikaalien määrää kehon neutraloimiseen ja palautumisen tehostamiseen.

 

Lisäravinteiden käyttö yhdistettynä oikeaoppiseen ja terveelliseen ruokavalioon mahdollistaa hoikemman, vahvemman ja terveemmän vartalon lähes kenelle tahansa. Ennen kaikkea paljon harjoittelevalla ihmisellä on suurempi riski ravintoaineiden puutostiloihin. Jopa yhden ravintoaineen puutostila saattaa merkitä lihaskasvun, lihasten palautumisen ja rasvanpolton heikentymistä. Jos tavoitteena on terveemmän ja ”kauniimman” vartalon aikaan saavuttaminen, on huolehdittava kaikkien välttämättömien ravintoaineiden saamisesta. Lisäravinteiden käytöllä on tässä tärkeä rooli.

 

Lisäravinteiden käyttö on erittäin hyödyllistä myös muulloinkin kuin puutostiloja ehkäistäessä. Lisäravinteiden käytöllä voi saada aikaan myös esimerkiksi jonkin elimen normaalia paremman toiminnan. Tämä on mahdollista, mikäli elin vaatii optimaalisesti toimiakseen enemmän ravintoaineita kuin normaali ruokavalio tarjoaa.

 

Ateriankorvikkeet

 

Aktiivisesti liikkuvat ihmiset rasittavat elimistöään ja heillä on suurempi ravinnontarve, kuin ihmisillä, jotka eivät kuntoile. Ravintoaineiden saanti on syytä varmistaa erityisesti pyrittäessä parhaaseen mahdolliseen lihasten kasvuun ja palautumiseen sekä rasvanpolttoon. Yhdenkin ravintoaineen puutos saattaa merkitä puutteita kaikissa näissä pyrkimyksissä. Laadukkaat ateriankorvikkeet ovat kätevä tapa ehkäistä puutostiloja. Juomat sisältävät proteiinin ja hiilihydraattien lisäksi vitamiineja ja mineraaleja. Aterian korvikkeet ovat suunniteltu korvaamaan yksi tai useampi ateria päivässä. Niiden käyttö on erityisen hyödyllistä pyrittäessä laihduttamaan tai syömään säännöllisesti useita kertoja päivässä. Ateriankorvikkeet ovat monipuolisempia tuotteita kuin proteiinijauheet, jotka on suunniteltu lähinnä aterioiden täydennykseen. Ateriankorvikkeet ovat jauheina, valmiina juomina ja patukoina.

 

Proteiinijauheet

 

Proteiini on ehdottomasti yksi tärkeimmistä ravintoaineista. Ilman proteiinia (aminohappoja), lihasten kasvu on mahdotonta. Proteiinin nauttimisen merkitys korostuu paljon kuntoilevilla ja urheilevilla ihmisillä. Yleinen suositus paljon kuntoileville ihmisille on vähintään 2,2 grammaa proteiinia päivässä jokaista painokiloa kohden.

 

Luonnossa esiintyviä proteiinilähteitä ovat mm. kananmunat, maito, raejuusto, liha, kala ja kana. Tämän lisäksi proteiinia on helppo nauttia ravintovalmisteina.

 

Energia- ja tankkausjuomat

 

Energiajuomat on suunniteltu lisäenergian lähteeksi mitä moninaisimmissa elämän tilanteissa. Aineosina energiajuomissa on yleensä käytetty mm. kofeiinia, jolla on tunnetusti keskushermostoa stimuloiva vaikutus. Tauriini puolestaan on synteettinen aminohappo, joka niinikään stimuloi keskushermostoa ja jonka uskotaan mm. parantavan reaktioaikaa. Guarana on luonnossa esiintyvä aine, jota Etelä-Amerikan alkuperäisväestö on käyttänyt stimulanttina jo vuosisatojen ajan. Lisäksi laadukkaissa juomissa on mm. vihreä tee-uutetta, jolla on todettu olevan antioksidanttinen vaikutus.

 

Tankkausjuomat on suunniteltu antamaan lisäenergiaa. Tankkausjuomat sisältävät myös puhtaita energiajuomia enemmän pitkäketjuisia hiilihydraatteja, joten ne sopivat erinomaisesti nautittavaksi ennen harjoitusta. Tankkausjuomiin on lisätty niinikään runsaasti eri vitamiineja ja mineraaleja, joita elimistö kuluttaa harjoituksen aikana.

 

Rasvanpolttajat

 

Polttaakseen rasvaa ihminen pyrkii kuluttamaan enemmän energiaa, kuin mitä nauttii. Elimistöllä on kuitenkin energiavajeen huomatessaan taipumus hidastaa aineenvaihduntaa parantavia ja rasvapolttoprosessin käynnissä pitäviä ravintovalmisteita. Yksi rasvapolttajien alaryhmä on termogeeniset, niin kutsutut lämpöä tuottavat tuotteet. Termogeeniset tuotteet mahdollistavat rasvanpolton, joka perustuu elimistön lämpötilan nousuun. Toinen rasvanpolttajien alaryhmä on tuotteet, joiden vaikutus perustuu proteiinin ja rasvojen tehokkaampaan hyödyntämiseen solutasolla.

 

Massanlisääjät ja aminohappovalmisteet

 

Massanlisääjät ovat tuotteita, jotka sisältävät sekä hiilihydraatteja että proteiineja. Massanlisääjien käytöllä pyritään yleensä lihasmassan ja -voiman kasvuun, sekä urheilullisen suorituskyvyn lisäämiseen. Tuotteiden käyttö sopii erityisesti lihasten kasvua haluaville kehonrakentajille. Massanlisääjät sopivat kuitenkin erinomaisesti myös muille urheilijoille ja kuntoilijoille, joilla on tarve palautua intensiivisestä harjoituksesta mahdollisimman tehokkaasti. Aminohappojen lukuisia hyödyllisiä ominaisuuksia on (puolestaan) tutkittu jo vuosikymmenen ajan. Ehkä eniten tutkittu ja hyödyllisimmäksi todettu aminohappo on glutamiini. Elimistö saattaa tarvita rasituksen aikana enemmän glutamiinia, kuin mitä se pystyy itse tuottamaan. Tällaisissa tilanteissa glutamiinin käytöllä ravintovalmisteen muodossa voi olla huomattavia positiivisia vaikutuksia mm. kudosvaurioiden korjaamisessa ja immuniteettijärjestelmän ylläpidossa.

 

Kreatiinituotteet

 

Ihmisen oma elimistö muodostaa kreatiinia maksassa useita aminohappoja yhdistävän prosessin avulla. Kreatiinia syntyy ja kuluu normaaleissa olosuhteissa noin kaksi grammaa päivässä. Kreatiinia on myös eläinproteiinin lähteissä kuten kanassa, naudanlihassa ja kalassa. Esimerkiksi kilo raakaa naudanlihaa sisältää noin 4-5 grammaa kreatiinia. Suorituskykyä todistettavasti parantavaa kreatiinia on kuitenkin mahdollista nauttia myös ravintovalmisteena. Kreatiini onkin ehkä yleisimmin käytetty ravintovalmiste maailmassa. Kreatiini tuotteita käytetään lähinnä lihasenergian lisäämiseen kolmella tavalla. Ensinnäkin kreatiini auttaa lisäämään puhdasta lihasmassaa, mikä mahdollistaa suuremman voimankäytön painoharjoittelussa. Kreatiini antaa niinikään lisäenergiaa pidempikestoiseen harjoitukseen. Lisäksi kreatiini nopeuttaa palautumista sarjojen ja liikkeiden välissä mahdollistaen näin intensiivisemmän harjoituksen.

 

Hiilihydraatit

 

Hiilihydraatteja tulee nauttia monipuolisesti, mutta kohtuudella. Hyviä hiilihydraattien lähteitä ovat mm. täysjyväriisi, peruna, makaroni, puuro, täysjyväleipä, kasvikset, hedelmät ja marjat. Hiilihydraatit nautitaan mielellään aamulla ja treenin jälkeen. Illalla nautitut hiilihydraatit kohottavat liikaa insuliinin eritystä, joka taas vaikuttaa kasvuhormonieritykseen negatiivisesti.

Vältä voimakkaasti verensokeriin vaikuttavia hiilihydraatteja, kuten vaaleaa leipää, valkoista riisiä, muroja, sokeroituja juomia, tuoremehuja ja leivonnaisia. Maltodekstriini on erinomainen hiilihydraattien lähde ja se sopii erityisesti treenin jälkeen nautittaviin palautusjuomiin.

 

Rasvahapot

 

Jokainen meistä tarvitsee päivittäin rasvahappoja. Välttämättömät rasvahapot vaikuttavat suoraan elimistömme toimintaan. Rasvahapoilla on tärkeitä tehtäviä elimistömme toimintaa ajatellen ja niiden pois jättäminen esim. dieetillä on yksi yleisimmistä virheistä. Usein se on myös syy dieetin tehottomuuteen. Tärkeiden rasvahappojen eli omega 6 ja omega 3 saanti on turvattava. Paras omega 3 rasvahapojen lähde on kalaöljy ja omega 6:den mm. auringonkukkaöljy ja soijalesetiini.

 

Vitamiinit ja kivennäisaineet

 

Kun harjoitellaan kovaa elimistön stressitaso kasvaa ja sitä mukaa myös vitamiinien ja kivennäisaineiden tarve on selvästi suurempi. Suositusmäärät eivät ole tällöin riittäviä. Selkeitä saantisuosituksia urheilijoille ei kuitenkaan ole, mutta tarve kasvaa harjoittelun määrän ja rasvattoman painon mukaan. Esimerkiksi C-vitamiinin suositusmäärä on 60mg ja henkilön koosta ja harjoituksen kovuudesta riippuen pitäisi määrä nostaa 1000-5000mg/vrk.

Ammattitaitoinen-henkilökunta
Ammattitaitoinen Henkilökunta

Palvelemme ammattitaitoisesti kaikkia, niin julkisuuden henkilöitä kuin muitakin eri puolilta Suomea ja maailmaa tulevia asiakkaitamme, iästä ja ammattikunnasta riippumatta.

Yksilolliset
Yksilölliset räätälöidyt hoidot

Vastaanottomme on valmistautunut ratkaisemaan ongelmasi ja palvelemaan juuri Sinua. Käymme yhdessä läpi asiakkaamme yksilölliset toiveet ja tarpeet.

Sinun-turvallisuutesi
Sinun turvallisuutesi

Sinua palvelevat aina huippuammattilaiset. Pitkään alalla toimineena, 25 vuoden kokemuksella, Tiina Jylhä on löytänyt parhaat mahdolliset työntekijät tiimiimme.

137

Tehtyjä leikkauksia

945

Tyytyväisiä asiakkaita

76

Huippuammattilaisia

Katso

Mitä Meistä Sanotaan

Amanda
Amanda Harkimo

”The Look on aina ollut minulle paikka jossa huolehdin kasvojeni hyvästä olosta. Ja on paikka joka antaa minulle hyvää oloa, ihanat tisuni on myös sieltä kotoisin, SUOSITTELEN!”

Katie
Katrie Daler

”Olen käyttänyt The Lookin palveluita ja hoitoja henkilökohtaisesti itse vuodesta 2012 asti, suosittelen paikkaa lämpimästi kaikille jotka ovat ajatelleet korjaavansa taikka kohentavanta jotakin paikkaa kehossaan. Vaalikaa omaa kehoanne, se on tehty teitä varten!”

Maisa
Maisa Torppa

”Kreikassa käynti oli tosi positiivinen kokemus, kun automaattisesti jännitin tulenko mä oikein ymmärretyks vieraassa maassa. Henkilökunta oli mukavaa ja asiantuntevaa. Koko aika oli turvallinen olo ja sellanen fiilis, että on osaavissa käsissä. Suosittelen lämpimästi!”